מדריך שלם: כיצד להימנע מתביעות בניהול אתר אינטרנט

שתפו

תקציר: כיצד להימנע מתביעות בניהול אתר? כאשר מקימים אתר יש צורך בכתיבת תקנון, תנאי שימוש, מדיניות פרטיות והצהרת נגישות אשר יתאימו לפעילות האתר, בייחוד אם מדובר באתר מכירות. את המסמכים מומלץ לערוך בטרם תחילת הפעילות וחשוב שלא לעשות שימוש במסמכים לדוגמא או כאלה שלא נוסחו בהתאם לצרכים הספציפיים של האתר.

הימנעות מתביעות בניהול אתר

רישום מאגר מידע 

לפי חוק הגנת הפרטיות, תשמ"א-1981, כאשר עסק מחזיק במאגר מידע הכולל נתונים על אישיותו של אדם, מעמדו האישי, מצב בריאותו, מצבו הכלכלי, צנעת אישותו, הכשרתו המקצועית, דעותיו ואמונתו, חייב הוא ברישום מאגר המידע אם מתקיים לפחות אחד מהתנאים המנויים הבאים:

  • מספר האנשים שמידע עליהם נמצא במאגר עולה על 10,000;
  • יש במאגר מידע רגיש;
  • המאגר כולל מידע על אנשים והמידע לא נמסר על ידיהם, מטעמם או בהסכמתם למאגר זה;
  • המאגר הוא של גוף ציבורי כהגדרתו בסעיף 23 לחוק הגנת הפרטיות;
  • המאגר משמש לשירותי דיוור ישיר כאמור בסעיף 17ג לחוק הגנת הפרטיות.

במצב  שקיימת חובת רישום מאגר המידע, יש להגיש בקשה לרישום אצל הרשם. 

חשוב לדעת כי ניהול, החזקה או שימוש במאגר מידע שחייב ברישום ולא נרשם מהווה עבירה פלילית שדינה מאסר שנה, ובגינה רשאי רשם מאגרי מידע להטיל קנס מינהלי

פרסום מכירה מיוחדת (מבצע) 

לפי חוק הגנת הצרכן, 1981, מכירה מיוחדת היא אירוע שבו עסק מציע מוצרים או שירותים במחירים מוזלים לתקופה מוגבלת כגון: מכירת סוף עונה, מכירת חיסול מלאי, מכירה לרגל אירוע כלשהו עוד.

תנאים לקיום מכירה מיוחדת:

  • יש לפרסם אילו מוצרים או שירותים כלולים במכירה המיוחדת;
  • יש לציין את המחיר המקורי של המוצרים או השירותים לפני המכירה המיוחדת;
  • יש להציג את שיעור ההנחה או את המחיר לאחר ההנחה;
  • יש לפרסם את תנאי המכירה המיוחדת, כגון תאריכים, מלאי זמין, אמצעי תשלום ומדיניות החזרות; 

 

הוראות נוספות: 

  • שינוי פרטי מכירה מיוחדת-  לאחר פרסום הודעה על מכירה מיוחדת, כל שינוי בפרטים (כגון תאריכים, מוצרים, הנחות) מחייב פרסום הודעה חדשה באותה דרך שבה פורסמה ההודעה הראשונה;
  • פרסום מכירה מיוחדת של מוצרים – יש לכלול בפרסום את המספר המזערי של הפריטים המוצעים במכירה המיוחדת. כמו כן, יש לציין את המספר המזערי של הפריטים המוצעים בהנחה המרבית;
  • מלאי זמין – העסק חייב להחזיק מלאי סביר של הטובין הכלולים במכירה המיוחדת;
  • מלאי שאזל – אם אזל מלאי הטובין במכירה המיוחדת, העסק חייב להפסיק לפרסם את המכירה המיוחדת.

כמו כן, תקנה 2 לתקנות הגנת הצרכן (כללים שונים לפרסום מחירי נכסים ושירותים), תשנ"א-1991 קובעת הוראות נוספות בנוגע לפרסום מכירה מיוחדת: 

  • תקופת המבצע/מכירה מיוחדת לא תעלה על 35 ימים;
  • הצגת צריכה להיות מוצגת בסמוך למוצר (תמונת המוצר באונליין);
  • יש לציין את המחיר הנמוך ואת המחיר הרגיל של המוצר.

חובת גילוי בעסקת מכר מרחוק 

כאשר מדובר בעסקת מכר מרחוק (עסקה באמצעות האינטרנט), החוק דורש כי העוסק יגלה לצרכן פרטים מסוימים בכתב, באותה שפה בה הוא מוכר את המוצר או השירות:

  • השם, מספר הזהות והכתובת של העוסק בארץ ובחוץ לארץ;
  • התכונות העיקריות של המוצר או השירות;
  • מחיר המוצר או השירות ותנאי התשלום החלים על העסקה;
  • האופן שבו יכול הצרכן לממש את זכותו לבטל את העסקה (בהתאם לחוק);
  • שם היצרן וארץ ייצור הנכס;
  • מידע בדבר האחריות למוצר או לשירות;
  • תנאים נוספים החלים על העסקה.
  • מומלץ לצרף מידע זה לסיכום הזמנה שיישלח לצרכן לאחר ביצוע העסקה. 

שליחת מסמך גילוי בעניין ביטול עסק (סיכום הזמנה) 

יש לשלוח לכל לקוח שמבצע רכישה מסמך גילוי אשר מכיל:

  • מידע בדבר דרכי ביטול;
  • פרטים הנוגעים לאופן מסירת הודעת הביטול;
  • פרטים שעל הצרכן לכלול בהודעת הביטול.

על פי החוק, העוסק נדרש לגלות לצרכן את המידע האמור בחשבונית, בקבלה או בהודעת התשלום. את מסמך הגילוי יש לשלוח לא יאוחר ממועד  ספקת המוצר או שירות.

מומלץ לשלוח באמצעות מייל סיכום הזמנה הכולל הן את המידע הדרוש לגילוי בעסקת מכר מרחוק והן את המידע הדרוש לגילוי בעניין ביטול עסקה. 

יודגש כי תקנון אתר אינו מהווה תחליף למסמך הגילוי, אשר נועד לרכז אך ורק את המידע הרלוונטי לעסקה המסוימת שבוצעה על ידי הצרכן.

אופן ביטול עסקה

בהתאם לחוק הגנת הצרכן, תשמ"א-1981, כאשר מדובר בעסקאות המבוצעות באינטרנט, יש להוסיף בעמוד הבית של האתר קישור ייעודי שיהיה בולט וברור, באמצעותו ניתן לשלוח הודעת בקשה לביטול עסקה. טופס ביטול העסקה יכלול לפחות שדות שם, ומספר זהות. 
להלן דוגמה אשר מקיימת את דרישת החוק לעניין הקישור הייעודי לביטול ופרטי הלקוח הנדרשים לביטול העסקה:

דוגמה לטופס ביטול עסקה

רישום סימן מסחר 

חשוב להגן על שם המותג שלך באמצעות רישום סימן מסחר. מדובר בהליך משפטי המעניק לבעל הסימן זכויות בלעדיות בשימוש בו. ריכזנו עבורך את היתרונות ברישום סימן מסחר:

  • הגנה מפני מתחרים: רישום סימן מסחר מונע ממבקשים אחרים להשתמש בסימן דומה ובכך מגן על המוניטין של המותג שלך ועל נתח השוק שלך; 
  • אין צורך בהוכחת פעילות או מוניטין כדי לרשום סימן מסחר
  • יתרון תחרותי: סימן מסחר רשום מעניק לך יתרון תחרותי בשוק ומבדיל אותך ממתחרים אחרים;
  • הגנה בינלאומית: ניתן לרשום סימן מסחר במדינות רבות בעולם, ובכך להגן על המותג שלך מפני מתחרים בינלאומיים;
  • הגנה משפטית: במקרה של הפרת זכויות בסימן מסחר רשום, ניתן לפנות לבית המשפט ולתבוע פיצויים;
  • יצירת אמון בקרב לקוחות: סימן מסחר רשום מעיד על רצינות, אמינות, ומגביר את אמון לקוחותיך במותג;

 

לסיכום: רישום סימן מסחר הוא צעד חשוב עבור כל עסק שמעוניין להגן על המותג שלו, ליצור נכס בעל ערך ולקבל יתרון תחרותי בשוק.  

אנו ממליצים להתעדכן מעת לעת בשינויים בחוק ולוודא שהנכס הדיגיטלי שלך עומד בדרישות החוק. 

ליעוץ משפטי

השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם

אנו זמינים בכל שאלה

נשמח לענות על כל שאלה

רישום עמותה

בסיום התהליך תשלח אליכם תעודת עמותה רשומה.

עריכת תקנון ותנאי שימוש

בסיום התהליך ישלח אליכם תקנון ערוך המותאם לפעילות האתר שלכם.